kräksjuka *ÄCKELVARNING*

skriver ner detta bara för min egen skull

vi åkte imorse till Övik för att fika med mina underbara klasskamrater
som igår hade examensmiddagen och numer är nybakade turistentreprenörer
dage funkade bra och det var trevligt att återse dem alla..
Oskar gick från famn til famn, jag tog han ibland för att jag saknade han.. =)

vi tog bussen hem till Umeå på eftermiddagen och bussade således mellan
1635-1800, Oskar kinkade lite på bussen och jag misstänkte att han var hungrig
då eftermiddagen gick fortare än jag trott så jag bad om lite "te"vatten till vattenbad
och skulle försöka ge han modersmjölksersättning tänkte jag...
 
han hade svårt att få till tekniken med flaskan så han fick kanske i sig 50ml
(rekomenderat är att äta 140-200ml per måltid i hans ålder) men alltid ngt
och han fick lite distration...
när vi kom till Umeå möte vi sambon på stan då han skulle på konsert ikväll
och sen gick jag hem till min klasskamrat (sara) som hade åkt från Övik tidigare
väl där började eländet...

ca tider
modersmjölkersättning kl 17
byta blöja hos sara 1830
amma 1830-19

efter amning så började han bli trött och jag gav han nappen, vyssade och lite
men han hade svårt att komma till ro.. och ja jag erkänner att vi kavade lite fram
och tillbaka, bytte arm, testade lite mer amning, lite mer napp och PLÖTSLIGT när
jag trugar med nappen så kaskadkräks han över hela mig (inte synd om mig)
vi torkar det värsta, byter kläder på Oskar och jag får låna ett par byxor av grannen..

sen kräks Oskar galla, hulkar och hulkar och får nästan inte upp ngt..
han kräks och kräks och kräks och till sist är det bara vitt skum som kommer upp
man ser att han får kämpa och ibland ser det riktigt otäckt ut..

vi ringer sjukvårdsrådgivningen som ger oss receptet på vätske-ersättning och
förhållningsregler.. hur mkt, hur ofta, metod.... underbara sara gör ersättningen och
tycker inte jag ska åka hem först utan vill hjälpa mig med lille killen...
när vi sen ska ge vätskeersättningen får jag i han max en tesked och han kräks
en dl vitt skum... då "bryter jag ihop" och ringer en taxi, för att åka till akuten..
efter lite påtryckningar, vi packar ihop Oskar som är helt slut och somnar flera gånger

han är nu kallsvettig och varm om vart annat...
ca tider 20 ringer sjukvårdrådgivningen... 21 ringer taxi
2120 skrivs in på akuten...
klart att nu i efterhand kan jag hålla med dem på akuten om att han var inte sjuk
så himla länge innan jag for in, men jag förstod verkligen inte hur jag skulle förhålla mig
till att jag inte fick i han ngt.. såg en massa scenarion som nu inte verkar logiskt

i taxin ringer sjukvårdsrådgivningen upp och frågar hur det går och säger att
"bra du far upp med han när du inte får i han ngt och han inte slutar kräkas"
på akuten ser de lite frågande ut när de inser att han varit sjuk i två timmar..
men vi får träffa en doktor som undersöker han (klämmer känner, lyssnar på hjärta och lungor)
läkaren säger att de tror det är magsjuka och ger förhållningsregler..

vi packar ihop oss och går ut, jag ser att det ska gå en buss snart och
Oskar har inte kräkts på över en timme så jag beslutar mig för att ta den
lillen somnar på vägen hem och sover än, två timmar senare...

jag har pumpat ur lite bröstmjölk för att inte ha för mkt sen..
då Oskar ska amma lite försiktigt bara.. o missat ett mål..

nu börjar jag slappna av ordentligt.. men ja jag vet inte.. kommer inte kunna
koppla av riktigt än.. är rädd att han ska ligga på rygg och kräkas..
även om jag vet att han inte har ngt mer att kräkas upp...
vill ta upp han i sovrummet och att det ska funka att amma lite.. och sen sova
tillsammans med min lille söta bebis..


Kommentarer
Postat av: Erica

Vännen... tänkte så på er och var skönt att läsa messet att han fått i sig mat o fått behålla det.

Hoppas ni alla kunnat sova i natt sen. Kraaaaaaaaaam

2010-05-30 @ 05:17:45
Postat av: Anna

usch! stackars liten <3 och dig oxå...jag förstår att du blev riktigt orolig! puss på er!

2010-06-08 @ 21:46:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0